Dagbok Calella

Detta har hänt på lägret!

5/15/2004 9:51:56 PM skrev Fredrik Jonsson:

Första dagen snart slut i väntan på schlager-EM. Resan ner gick bra, lite futtig lunch på sista planet bara.... Kom ner till ett soligt Barcelona där vår buss väntade på oss. Väl i Calella installerade vi oss på hotellet, simmarna imponerades av lyxen. Snabbt upp på rummen och sedan ner till stranden för första doppet i Medelhavet. Nu har vi precis ätit en 3-rätters middag med kanonservice! Allt har funkat perfekt, alla är väldigt service minded.

5/16/2004 10:29:03 PM skrev Roffe Andersson:

Idag började lägret på riktigt med två simpass. Dagen började med frukostbuffé därefter simträning med ett fart 4&2-pass. Efter simträningen traskade alla ner till stranden för att få mera sol på kropparna, några brände sig lite.... Därefter tillbaka till hotellet för en 4-rätters lunch. Efter lunch varierande sysselsättning fram till pass två som simmades i strålande solsken på fart 2. Som avslutning på dagens träning körde vi ett kort landpass på stranden. Efter detta en välförtjänt 4-rätters middag. Bra insatser från alla under dagens övningar!

5/17/2004 9:57:44 PM skrev Fredrik Jonsson:

Frukost 7.00 och därefter samling vid poolen för uppvärmning på land och sedan ett fart 4 pass i bassängen med inblandning av teknikövningar i frisim. Direkt efter träningen tog vi oss till hotellet för ombyte till Barcelona. Vi fick lunchpaket med oss och traskade iväg till tågstationen. Klockan 10.57 bar det av mot Barcelona och resan varade ca 1 timme då vi var inne vid Pl. des Catalyones, mitt i centrala Barcelona. Promenerade till några kulturella sevärdheter såsom Gaudis verk med bl a två hus och katedralen. Efter dessa måsten blev shoppingsuget för stort och vi besökte div klädbutiker i drygt 3 timmar. Några hann med att gå det berömda stråket Ramblan och även se gamla stan. Kvällen nalkades snabbt och vi tog tåget hem igen trötta men nöjda. Dagen avslutades med middag på hotellet.

5/18/2004 9:35:44 PM skrev Fredrik Jonsson:

Ännu en normal dag till ända med två simpass och mycket sol. Efter första simpasset samlades vi på stranden för sol fram till lunch. Det blev mycket bad bl a hjälpte Roffe Sara L att ta ett dopp i Medelhavet. Sandkrig utbröt som följd. Vidare begravdes Matilda och pryddes med en bikini av snäckor och sand. Viss uppståndelse utbröt då en jättemanet visade sig vid strandkanten. Vissa trodde sig kunna sola samma sida hela tiden. Redan vid lunch såg en del ut som stopplysen med Hannah och Jennie som frontfigurer. Det blev mycket solkräm innan eftermiddagspasset. Under dagen fixade vi lägertröjor på ett ställe i stan, snygga! Under dagarna som gått har mer eller mindre lyckade uttalanden och kommentarer fällts. Till att börja med måste simmarna vara hjärntvättade när dessa kommentarer kommer efter tränarnas instruktion... till exempel: Vrid maximalt! ¿Ska vi köra max?; Simma lugnt och fint! ¿Ska vi ta tid? ; På utflykten till Barcelona: Det är ca 75 m kvar att gå! ¿Jaha är det en och en halv längd, va? Resan till Port Aventura på torsdag är fixad.... Skurusim

5/19/2004 9:53:01 PM skrev Fredrik Jonsson:

Heldag i Calella. Frukost 7.00 där vi är v.i.p. och får gå före i kön. Skönt då det bor en hel drös morgonpigga japaner här! Simning 8-10 (i ett mycket varmt och soligt Calella) då vi var ensamma i bassängen, 14 simmare på 10 banor, rena lyxen!

Mellan simpasset och lunchen blev det strandaktiviteter. Sol, strandtennis och lite volleyboll höll oss sysselsatta fram till 13 då lunchen serverades. Innan dess hann Roffe och Fredrik hämta den sista lägertröjan hos tryckaren inför fotograferingen på eftermiddagen. Efter lunchen hade stora delar av gänget (Sara L, Sara H, Sara J, Sandra, Matilda, Jennie, Annika, Tessan) genrep av en vattenshow i hotellpoolen, vi ser med spänning fram emot föreställningen lite senare i veckan.

Eftermiddagspasset var ett fart 5 pass med mycket goda resultat. 3x200 på tid var utmaningen, vilken de flesta tog sig an. Innan passet hade vi ny gruppfotografering med de nya lägertröjorna i den gassande solen.

Middag 19.00 med ett sol/röd-bränt gäng som nu vågar vara lite flamsiga även under middagen, alla börjar vänja sig i den lyxiga matsalen och med de påpassliga kyparna. Kvällen var fri och nu ser alla fram emot ett simfritt dygn med en heldag på Port Aventura (Nöjespark).

5/20/2004 11:53:15 PM skrev Fredrik Jonsson:

Sovmorgon! Frukost vid strax efter halv åtta. Bussen mot Port Aventura gick 08.30 från hotell Sant Jordi, precis bredvid vårat hotell. Lunchkorg och den finska truppen, som tränat här nere, med på bussen, vilket medförde att vi tog vägen förbi flygplatsen då dom åkte hem idag. Ett snabbt toastopp på vägen och sedan framme vid nöjesfältet vid ca 11.30.

Enkel inpassering och därefter stegade vi mot första attraktionen, Watersplash, där vi som det låter blev väldigt blöta. Skurutjejerna skrek så att det hördes över hela nöjesfältet. Sedan gick vi vidare genom Polynesien (där vi såg lite polynesisk dans) till China och den imponerande stora berg-och-dalbanan, Dragon Khan, med många loopar och skruvar. Alla kom i samma vagn och nu hördes skriken återigen, denna gång över hela Taragona. Sedan blev det dags för Stampida, berg-och-dalbanan byggd helt i trä och därefter Grand Canyon som vi hann med innan lunch.

Efter lunchen strövade alla fritt i mindre grupper och testade de flesta attraktionerna. Dagen gick snabbt och snart var det dags att åka hem. Bussen väntade och resan gick smidigt hem till Calella och sen middag. Natti Natti och en dag kvar!

5/21/2004 9:34:20 PM skrev Fredrik Jonsson:

Sista dagen började även den med frukost vid sju och simträning 8 - 10 ett fart 2 pass. Gott om plats då endast Danderyd och vi tränade. Passet avslutades med en applåd av Roffe och Fredrik för ett väl genomfört pass. Innan lunch var det landträning i form av beachvolley på stranden. Sara L lyckade ragga upp ett par amerikanska fotbollskillar att vara med och lira till alla tjejers förtjusning. I början tittade de undrande på varandra då servern och poängen lite slumpartat hamnade på ena eller andra sidan, oberoende av vem som missade bollen. De förstod dock ganska snart att det inte var ett volleybollträningsläger de hamnat på. Några tjejer hann med shopping innan lunch medan andra pressade på stranden.

Skurusim
Eftermiddagspasset var vi åter solo i bassängen och hade 10 banor till förfogande. Ett fart fyra pass som genomfördes kanonbra. Efter passet kom chefen för anläggningen och önskade oss lycklig resa hem och tackade oss för att vi kommit hit. Medan de tog bilder till sin gästbok tackade vi för en trevlig och bekymmersfri vecka med att överlämna en av våra eminenta läger t-shirtar. Tiden fram till middag spenderade många till shopping. Under sista middagen, som vanligt en 4-rätters, tackade vi även personalen för en gästfri vecka med full service, då i synnerhet en speciell kypare som rått om oss hela veckan och stått ut med våra spelevinker och gapflabb under måltiderna. Han och personalen berömde våra tjejer för ett fantastiskt uppträdande i matsalen.

Nu återstår bara kvällen och packning innan uppstigning i morgon bitti, ca 03.00 för avfärd 04.00 till Barcelona flygplats.

Roffe och Fredrik summerar veckan: Ett fantastiskt bra läger där allt fungerat till full belåtenhet, det fina vädret och den utmärkta servicen överallt samt att alla simmarna skött sig utmärkt och tränat mycket bra. Lägerplatsen kommer säkert att vara svårbokad i framtiden!

5/22/2004 2:50:18 PM skrev Roffe Andersson:

Sista natten blev det inte mycket sömn. Alla var visserligen på hotellet utsatt tid 23.00, men många hade packning kvar att göra då. Andra bjöd in de isländska killarna på rummet och satt och snackade hela natten. Tur för dem att inte deras tränare märkte det... Samling kl 04.00 - var är rum 229 - jo, sover! - men de kom raskt ner, helstressade. Kvart över fyra rullade bussen iväg till Barcelona Airport i mörkret med trötta simmare. Vi kom lagom till incheckning som gick snabbare än på Arlanda. Väl inne i terminalen var det att gå direkt till planet, straxt därefter började ombordstigningen på utsatt tid. Likadana smörgåsar till frukost som på nerresan och snart hade vi sovit oss till Amsterdam. Fick vänta 1 timme på flygplatsen då vi utvärderade lägret med simmarna och tackade med kramar - vi vet hur alla försvinner när vi kommer till Arlanda. Flyget iväg i tid och kl.12.05 landade vi på Arlanda där alla föräldrar (lite avundsjukt) stod och väntade. Tack till alla simmare - Ni tränade bra, skötte er utmärkt och vi är säkra på att ni hade kul. Nu satsar vi vidare mot långbanetävlingar - och kanske något liknande läger nästa år. Fredrik & Roffe